بلاگ/آموزش بورس
شناسه خبر:514 تاریخ انتشار:1399/02/27 12:27 نویسنده: معصومه رنج خواه
چگونه استراتژی مالی بهتری داشته باشیم؟

سرمایه‌گذاری از عوامل مؤثر رشد و توسعه اقتصادی است و این رشد منوط به انتخاب درست استراتژی مالی همراه با مدیریت است.

امروزه استراتژی عبارت است از: برنامه‌ای کامل و منسجم که برای به دست آوردن اهداف تعیین می‌گردد؛ در زبان مدیریت، استراتژی برنامه‌ای است که برای میل به اهداف اصلی سازمان یا افراد تعیین می‌شود و الگوی چگونگی پاسخگویی سازمان به محیط را تشکیل می‌دهد.

استراتژی سه سطح کلی دارد:

  • استراتژی در سطح سازمان
  • استراتژی در سطح کسب‌وکار
  • استراتژی در سطح وظیفه‌ای

استراتژی مالی در دسته سوم این سطوح قرار می‌گیرد.

استراتژی مالی

استراتژی مالی

استراتژی مالی عبارت است از بعدی از استراتژی که در حوزه مدیریت مالی قرار دارد و شامل تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و سیاست تقسیم سود می‌شود.

هدف استراتژی مالی، افزایش سرمایه با کمترین هزینه است که به ‌نوبه خود باعث افزایش ارزش مورد نظر سرمایه‌گذاران می‌شود.

در تفکر استراتژی مالی مهم است که نگاه شما بلندمدت باشد؛ یعنی آنچه می‌خواهید در آینده برایتان اتفاق بیافتد را از الان تعیین کرده باشید. این موضوع وابسته به این است که همواره رو به جلو نگاه کنید و برای خود اهدافی را تعیین کنید.

استراتژی مالی دارای زیر بخش‌هایی است که عبارت‌اند از:

  • استراتژی سرمایه‌گذاری
  • استراتژی تأمین مالی
  • استراتژی تقسیم سود
  • استراتژی سرمایه در گردش

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به دو دسته سرمایه‌گذاری واقعی و سرمایه‌گذاری مالی تقسیم می‌شود.

سرمایه‌گذاری واقعی، منظور آن سرمایه‌ای است که فرد با صرف ارزش حال حاضر سرمایه‌ی خود، نوعی دارایی واقعی به دست می‌آورد.

منظور از سرمایه‌گذاری مالی، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است که فرد در ازای پرداخت پول، مستحق دریافت وجهی نقد به شکل سود می‌شود. (برای مطالعه بیشتر درباره سرمایه‌گذاری می‌توانید به مقاله سرمایه‌گذاری چیست؛ بررسی اصول و عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری مراجعه کنید.)

استراتژی سرمایه‌گذاری شامل یک تجزیه و تحلیل جامع از جنبه‌های مختلف عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری است.

  • استراتژی تأمین مالی

در این حالت نیاز مالی شرکت از طریق منابع داخلی یا منابع خارج از شرکت تأمین می‌شود.

  • استراتژی تقسیم سود

شرکت‌ها با سود تقسیمی بالا جذابیت بیشتری برای سرمایه دارند.

  • استراتژی سرمایه در گردش

این استراتژی امکان نقدشوندگی برای یک فرد یا یک کسب‌وکار است. به دارایی‌های جاری، سرمایه در گردش هم گفته می‌شود. هدف از مطالعه و ارزیابی سرمایه در گردش، بررسی سودهی و نقدینگی شرکت یا ارگان است.

چرا نیاز به استراتژی مالی داریم؟

شاید تصور کنید استراتژی در معامله آن‌چنان لازم نیست و معتقد باشید، تنها چیزی که نیاز دارید یک برنامه‌ی سرمایه‌ای خوب است.

ما در دنیای زندگی می‌کنیم که هر روز پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود، بخشی از این پیچیدگی مربوط به رابطه بین داشته‌ها و نداشته‌های کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته است. لذا داشتن استراتژی مقوله مهمی در کشورهای توسعه‌یافته به حساب می‌آید.

عملکرد استراتژی مالی

روند سرمایه‌گذاری در بازار های مختلف طی دو سال اخیر با رشد مواجه بوده است اما این رشد ساختاری نبوده و ریشه تورمی دارد. این در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، که تورم پایین‌تری نسبت به حال حاضر را تجربه نمودیم، شاهد رکود عمیقی در فضای اقتصاد کشور بودیم. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که بازار همیشه صعودی نبوده و برای شرایط مختلف آن باید آمادگی داشت.

تصمیم‌گیری هیجانی، کوتاه‌مدت و مقطعی تا حد زیادی سرمایه‌گذار را از واقعیت بازارهای مالی دور می‌کند. لذا بهتر است همواره نگاهی بلندمدت به بازارهای مالی داشت و استراتژی مالی خود را در نگاه بلندمدت تنظیم کرد.

حضور در بازار سرمایه بدون بررسی و شناخت عوامل موثر داخلی و خارجی در بازار ممکن نیست. در شرایطی که نوسانات بازار بالا باشد، افراد در جهت‌دهی سرمایه‌ی خود در بازار محتاط‌‌‌تر عمل می‌کنند و یا ممکن است سعی کنند تا حدی نقد بمانند یا سرمایه خود را توزیع کنند.

تنظیم استراتژی در بلندمدت و بررسی وضعیت صنعت مورد سرمایه‌گذاری، می‌تواند ریسک شما را برای شروع یک سرمایه‌گذاری مطمئن کاهش دهد.

برای آشنایی بیشتر با مقوله ریسک می‌توانید به مطلب تعریف ریسک و مدیریت آن مراجعه کنید.

استراتژی مالی

تمرکز روی متغیرهای قابل کنترل

به حواشی برون‌زا توجهی نداشته باشید. سرمایه‌گذاری یک فرآیند علمی است، پس داشتن یک استراتژی معتبر می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت در بازارهای مالی باشد.

برای این کار لازم است به جای تمرکز بر عوامل برون‌زا و غیرقابل‌ کنترل، به متغیرهای قابل کنترل توجه داشته باشید.

لزوم داشتن استراتژی در بازار

آیا باید به دنبال خرید استراتژی بود؟

خیر، اگر قرار بر وجود یک استراتژی صحیح در معامله‌گری بود، امروزه 90 درصد سرمایه‌گذاران موفق و 10 درصد آن‌ها شکست می‌خوردند.

معامله‌گری دارای سه رکن; مدیریت سرمایه، روانشناسی بازار و تحلیل است. هرکدام از این ارکان قسمتی از معاملات افراد را در برگرفته و این فاکتورها در هر فرد بسته به میزان سرمایه، اصول روانی و... متفاوت است و نمی‌توان یک استراتژی مشخص برای همه ارائه کرد.

کار در بازار مالی به‌صورت فردی احتیاج به آموزش و تمرین دارد تا فرد بتواند با کار کردن روی روانشناسی فردی و دانش تحلیل، استراتژی خود را پیدا کند.

در غیر این صورت موفقیت هدفی محال بوده و در صورت به دست آمدن سود در این بازه زمانی، صرفاً بر اساس شانس صورت گرفته و پایدار نخواهد بود.

در بازار سرمایه باید در نظر داشت، هیچ استراتژی مالی، صد درصد موفق نیست و مهم جمع جبری موفقیت‌ها است. هرکس برای طراحی استراتژی خود باید معیارهایی را در نظر بگیرد.

استراتژی مالی هر فرد باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چرا می‌خواهید وارد معامله شوید
  • برای به دست آوردن سرمایه حاضر است چقدر ریسک کنید
  • در چه بازه زمانی قصد معامله دارید
  • در صورت برخورد با مشکل، زمان معامله چه رفتاری باید انجام دهید
  • چه زمانی خارج شوید

استراتژی مالی، مقابله با ورشکستگی

موقعیت اقتصادی کشور، وجود تحریم اقتصادی، تغییرات نرخ ارز، تورم و فشار ناشی از کم شدن قدرت خرید و بروز رکود اقتصادی، وضعیت نامناسبی برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

انواع استراتژی‌های مالی برای عبور از شرایط بحران اقتصادی:

  • استراتژی کاهش هزینه
  • استراتژی مالی بقا
  • استراتژی مالی توسعه

1. استراتژی کاهش هزینه

کمبود نقدینگی باعث استفاده از این استراتژی است و کمک می‌کند کاهش سود با کاهش هزینه‌ها جبران شود.

2. استراتژی مالی بقا

سرمایه‌گذاران با سرمایه‌ی اندک می‌توانند با کم کردن هزینه و دریافت وام بر نقدینگی خود بیفزایند.

کاهش هزینه و افزایش نقدینگی به سرمایه‌گذار کمک می‌کند از تنگنا خارج شود.

3. استراتژی مالی توسعه

سرمایه‌گذاران و به ویژه کسانی که زمان بیشتری دارند می‌توانند از شرایط بحران برای تقویت دانش و مهارت خود و یا روی آوردن به بازارهای دیگر استفاده کنند.

استراتژی مالی

جمع‌بندی

هر فرد نیازمند استراتژی درست و کارآمدی برای رسیدن به هدف اصلی خود است. رشد اقتصادی، زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار به فکر یک استراتژی مالی، با در نظرگیری تمام سیستم‌های زیر بخش استراتژی، برنامه‌ای تعیین کرده و به کار خود ادامه دهد.

ممکن است عواملی پیش بیاید که باعث شکست در استراتژی شود، اما داشتن رویکرد اصلاحی به استراتژی و پذیرش اشکالات و رفع آن‌ها کمک خواهد کرد تا به مرور بتوانید استراتژی خود را ارتقا داده و بهره‌وری آن را بیشتر نمایید.

برای مطالعه بیشتر درباره استراتژی معاملاتی می‌توانید به مقاله آشنایی با استراتژی­‌های معاملاتی مراجعه کنید.

همچنین توصیه می‌شود برای یادگیری هرچه بهتر استراتژی معاملاتی به دوره آموزشی استراتژی معاملاتی و سبد سهام مراجعه کنید.

دسته بندی: آموزش بورس آموزش
مطالب پیشنهادی
نظرات