بلاگ/آموزش بورس
شناسه خبر:440 تاریخ انتشار:1399/01/29 17:43
عرضه اولیه چیست؟ چگونه عرضه اولیه بخریم؟

بازار سرمایه را می‌توان شفاف‌ترین و پویاترین بازار کشور دانست. بازاری که همواره فعالین آن بسته به سطح تحلیل خود، می‌توانند موقعیت‌های سود ساز فراوانی را در آن پیدا کرده و از آن منتفع شوند. یکی از این موقعیت‌ها که در منظر معامله‌گران از جذابیت بالایی برخوردار است، عرضه اولیه است. عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، به دلیل آن‌که در بیشتر مواقع برای سرمایه‌گذاران سودآور است، از محبوبیت بالایی در بین اهالی بازار سرمایه برخوردار است.

  1. اما عرضه اولیه چیست و چگونه می‌توان عرضه اولیه خرید؟
  2. عرضه اولیه را چه زمانی بفروشیم؟

در ادامه ضمن َآشنایی با عرضه اولیه و مباحث پیرامون آن، پاسخ این سؤالات را خواهیم یافت.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه که ترجمه عبارت (Initial Public Offering) است، هنگامی به کار می‌رود که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار ارائه کند. به بیان دیگر، یک شرکت ممکن است جهت تأمین مالی یا بهره‌مندی از معافیت‌های قانونی، پس از عبور از فیلترهای مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار، وارد بازار سرمایه شده و سهام خود را تحت عرضه اولیه، در اختیار سایر سرمایه‌گذاران این بازار قرار دهد.

لازم به ذکر است که سهام شرکت در روز عرضه اولیه، و بعد از آن در دو بازار معامله می‌شود که عبارت‌اند از:

  • در بازار اولیه (مکانی که در آن سهام یک شرکت برای اولین بار صادر شده و در معرض مبادله قرار می‌گیرد) ارائه می‌شود
  • از روز معاملاتی بعدی، به بازار ثانویه (مکانی که در آن خریداران و فروشندگان، اوراق بهاداری را که قبلاً عرضه شده است، معامله می‌کنند) منتقل شده و مانند سایر سهم‌های بازار معامله می‌شود.

مزایای خرید عرضه اولیه چیست؟

زمانی که یک شرکت قصد عرضه سهام خود در بورس و فرابورس را داشته باشد، تحلیلگران با بررسی کامل شرکت، آن را ارزش‌گذاری کرده و ارزش ذاتی هر برگ سهام شرکت را به‌دست می‌آورند. در ادامه شرکت برای آن‌که بتواند نظر خریداران را به سهام خود جلب کند، معمولاً قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی برای هر برگ سهام خود در روز عرضه اولیه تعیین می‌کند.

به عنوان مثال اگر ارزش ذاتی هر برگ سهام یک شرکت 200 تومان تعیین شود، این شرکت جهت ایجاد جذابیت، سهام خود را با قیمت 150 تومان عرضه می‌کند. از همین رو خریداران با دیدن قیمت ترغیب شده و در روز عرضه اولیه شرکت، برای خرید آن اقدام می‌کنند. همچنین به دلیل این که عرضه‌های اولیه گذشته برای خریداران سودهای شیرین 10 الی 100 درصدی (و حتی گاهی بیشتر) به ارمغان آورده‌اند، این باور در بین اهالی بازار شکل گرفته که خرید عرضه اولیه همواره با سودآوری همراه است. (بررسی بازدهی عرضه اولیه‌ها در 3 ماهه اخیر)

از سوی دیگر به دلیل این که در عرضه اولیه تعداد محدودی از سهام شرکت (حدود 5 الی 20 درصد از سهام کل شرکت) در بازار اولیه عرضه می‌شود، خریداران در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه نیز خواهان خریداری سهام بیشتری از شرکت فوق هستند و برای خرید آن در صف‌های خرید قرار می‌گیرند. از همین رو کسانی که در روز عرضه اولیه اقدام به خرید سهام شرکت کرده‌اند، بسته به شرایط بازار و شرکت عرضه شده، می‌توانند سود مناسبی کسب کنند.

میزان سود عرضه اولیه چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که با شنیدن خبر عرضه اولیه در ذهن فعالان بازار سرمایه شکل می‌گیرد، کسب سودی شیرین است. عرضه‌های اولیه به دلایلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، در اکثر موارد سود 20 الی 30 درصدی را نصیب خریداران خود می‌کنند. البته با توجه به شرایط بازار، تعداد سهام عرضه شده و میزان مشارکت خریداران ممکن است بازدهی عرضه اولیه از میزان گفته شده بسیار بیشتر باشد. به عنوان مثال، در سال گذشته سهام شرکت ذوب روی اصفهان با نماد فروی، در بازار فرابورس عرضه شد و خریداران این عرضه اولیه، با فروش سهام خود در هفته‌های بعد، توانستند سود 241 درصدی معادل 168 هزار تومان کسب کنند.

از سوی دیگر، همواره خرید یک دارایی به منظور سرمایه‌گذاری، با ریسک‌های متفاوتی همراه است. خرید عرضه اولیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است بنا به دلایلی، روز بعد از عرضه اولیه قیمت سهام کاهش پیدا کند. البته گفتنی است که در تاریخ عرضه‌های اولیه، شرکت‌های انگشت شماری بوده‌اند که سهامشان پس از عرضه اولیه با اقبال خریداران مواجه نشده و دچار ریزش قیمت شده‌اند.(آشنایی با روش‌های مدیریت ریسک)

مهم‌ترین عوامل ریزش قیمت سهام بعد از عرضه اولیه عبارت‌اند از:

  • قیمت گذاری سهم مناسب نباشد

گاهی ممکن است قیمت سهم در روز عرضه اولیه، فاصله چندانی با ارزش ذاتی سهم نداشته باشد. بدین ترتیب خریداران، قیمت سهم را مناسب نمی‌دانند و اقبالی به خرید آن نشان نمی‌دهند. از همین رو همواره باید به فاصله ارزش ذاتی و قیمت سهم در روز عرضه اولیه توجه کرد.

  • عرضه سهام در روز بد بازار

بازار سرمایه همواره مملو از خبرهای مثبت و منفی بسیاری است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تأثیرات فراوانی بر روی روند بازار و تصمیمات معامله‌گران بگذارد. به عنوان مثال پس از ترور سردار سلیمانی و بالا رفتن احتمال جنگ میان ایران و آمریکا، موجی از اخبار منفی روانه بازار سرمایه شد. در این هنگام اکثر سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از دست دادن سرمایه خود، در صف‌های فروش رفته و سهام خود را در پایین‌ترین قیمت به فروش رساندند.

در آن شرایط حتی اگر سهام بهترین شرکت نیز عرضه می‌شد، پس از عرضه اولیه خریداران اندکی حاضر به پذیرش ریسک‌های موجود و خرید سهام آن شرکت می‌شدند. بدین ترتیب، قیمت سهام شرکت در روزهای بعد از عرضه اولیه با کاهش همراه می‌شد. بر این اساس در هنگام خرید عرضه اولیه، باید به شرایط موجود در بازار توجه ویژه‌ای داشت.

مراحل شرکت در عرضه اولیه؟

اولین مرحله برای شرکت در عرضه اولیه، داشتن کد بورسی است؛ اما کد بورسی چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، بهتر است در ابتدا با مفهوم کارگزاری آشنا شویم.

فرض کنید پس از بازدید از یک واحد مسکونی، قصد خرید آن را دارید. برای خرید این خانه لازم است به یکی از بنگاه‌های املاک مراجعه کنید. خرید سهام یک شرکت نیز مانند خرید خانه است. با این تفاوت که خرید و فروش سهام شرکت‌ها توسط شرکت‌های کارگزاری صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، در بازارهای مالی به ویژه بازار بورس تهران، کارگزار (Broker) به یک شخص حقیقی یا شرکتی گفته می‌شود که جهت اجرا و ثبت سفارشات معامله‌گران ایجاد شده و با دریافت کارمزد از مشتریان خود، درآمد کسب می‌کند.

از سوی دیگر، معامله‌گران برای آن‌که بتوانند در بازار سرمایه فعالیت کنند، باید کد بورسی داشته باشند. کد بورسی به مانند شناسنامه معامله‌گر در بازار سرمایه است که آن را می‌توان به صورت رایگان از کارگزاران بورس دریافت کرد.

برای دریافت کد بورسی، کافی است یک بار با در دست داشتن مدارک احراز هویت (اصل کارت ملی و شناسنامه) و اطلاعات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، نام شعبه، کد شعبه، نوع حساب و شماره شبا) به نزدیک‌ترین کارگزار بورس در محل زندگی خود مراجعه کرده و تقاضای دریافت کد بورسی کنید. گفتنی است طبق دستور‌العمل جدید معاملات برخط (آنلاین)، افراد بالای 18 سال می‌توانند بدون داشتن مدرک دیپلم، تنها با در دست داشتن مدارک احراز هویت و اطلاعات حساب بانکی، به سامانه معاملاتی آنلاین دسترسی پیدا کنند.

توجه داشته باشید که در هنگام ثبت نام در کارگزاری، از شما درخواست می‌شود تا در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید. در هنگام ثبت نام در سامانه سجام، باید مبلغ 10 هزار تومان به این سامانه واریز کنید. البته در برخی از کارگزاری‌ها، با هدف جلب رضایت بیشتر مشتریان، این مبلغ از سوی کارگزاری پرداخت می‌شود.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، کارگزار موظف است ظرف 48 ساعت کد بورسی را از طریق ایمیل در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید که پس از دریافت کد بورسی، به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، به مدت یک ماه تنها قادر به خرید عرضه اولیه خواهید بود. پس از سپری شدن این مدت، می‌توانید به راحتی سهام سایر شرکت‌های بازار سرمایه را خرید و فروش کنید.

لازم به ذکر است که اگر در نزدیکی محل سکونتتان کارگزاری وجود ندارد، می‌توانید از طریق سایت کارگزاری‌هایی که امکان ثبت نام آنلاین در آن‌ها وجود دارد، کد بورسی خود را دریافت کنید. ترتیب انجام مراحل در این روش نیز مانند ثبت نام حضوری است؛ اما توجه داشته باشید که در پایان این روش، جهت احراز هویت و تکمیل ثبت نام، باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنید.

خرید عرضه اولیه

خرید عرضه اولیه

 

چگونه عرضه اولیه بخریم؟

عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازارهای مالی کشورهای مختلف، روش‌های گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سه روش زیر اشاره کرد:

  • قیمت ثابت (Fixed Price Offering)
  • ثبت دفتری (Book Building)
  • حراج (Auction)

تا سال 95 عرضه‌های اولیه با روش (اولویت زمانی) در بورس اوراق بهادار صورت می‌گرفت. این روش به دلیل ضعف‌ها و نارضایتی‌هایی که برای خریداران سهام عرضه اولیه به همراه داشت، در نهایت در دی ماه سال 95، جای خود را به یکی از به‌روزترین روش‌های عرضه اولیه در دنیا، یعنی روش ثبت دفتری (Book Building) داد.

فرآیند عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ، با تعیین یک مدیر عرضه و ثبت آن نزد سازمان بورس آغاز می‌شود. در طی این فرآیند، ابتدا آگهی‌ مبنی بر اعلام زمان عرضه اولیه سهام شرکت مذکور، در سایت بورس اوراق بهادار تهران منتشر می‌شود. در ادامه افراد حقیقی و حقوقی بازار می‌توانند در روز مقرر، سفارشات خرید خود را از طریق کارگزار خود ارسال کنند. به صورت کلی، برای خرید عرضه اولیه باید طبق 4 مرحله زیر پیش رفت که در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • اطلاع از زمان و اطلاعات عرضه اولیه

معمولاً عرضه‌های اولیه زیادی در طول یک سال صورت نمی‌پذیرد؛ اما در مواقعی که بازار سرمایه در دوره رونق خود به سر ببرد، شرکت‌های زیادی جهت تأمین مالی، خواهان ورود به بازار سرمایه و عرضه اولیه سهام شرکت خود می‌شوند. از همین رو ممکن است طی یک ماه با چندین آگهی عرضه اولیه در بازار سرمایه مواجه شویم. برای اطلاع از زمان عرضه اولیه و یا عرضه اولیه‌های پیش رو، باید اخبار سایت‌های بورسی و کانال‌های خبری که این اخبار را اطلاع‌رسانی می‌کنند، پیگیری کنیم. البته بیشتر کارگزاری‌ها  این عرضه‌ها را از طریق پیامک به مشتریان خود اطلاع‌رسانی می‌کنند. برای فهم بهتر آگهی‌های عرضه اولیه، در طی مثال زیر، بخش‌های مهم آگهی عرضه اولیه سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد غگیلا را بررسی می‌کنیم.

عرضه اولیه

 

 زمان ورود ثبت سفارشات: این زمان در روز عرضه اولیه از سوی ناظر بازار به اطلاع معامله‌گران می‌رسد. معامله‌گران تنها در این بازه زمانی مجاز به ارسال سفارش خرید هستند. این بازه حداقل دو ساعت و حداکثر یک روز کاری است.

حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی: این مقدار، حداکثر تعداد سهامی است که هرکدام از خریداران حقیقی و حقوقی بازار مجاز به خرید آن هستند. در این مثال هر کدام از خریداران می‌توانند تا سقف 50 سهم خریداری کنند. لازم به ذکر است که این میزان حداکثر مقدار مجاز برای ارسال سفارش است و نه مقدار سهام خریداری شده.

سقف و کف قیمت: هر کدام از خریداران عرضه اولیه بسته به نوع ارزش‌گذاری خود از سهم مورد نظر، می‌توانند در این بازه، قیمت مورد نظر خود را در هنگام سفارش ارسال کنند. در این مثال خریداران قادرند در بازه 12,000 تا 12,507 ریال، قیمت مورد نظر خود را ارسال کنند. توجه داشته باشید که ارسال سفارش با قیمتی خارج از این بازه، موجب عدم ثبت سفارش شما خواهد شد؛ یعنی اگر در این عرضه، خریداران سفارش خود را در قیمت 11,999 ریال و یا 12,508 ریال ارسال می‌کردند، سفارش آن‌ها در سیستم معاملاتی ثبت نمی‌شد.

  • ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه

در این مرحله، زمان ارسال سفارش خرید عرضه اولیه (که معمولاً 10 صبح تا 12:30 ظهر است) از سوی ناظر بازار اعلام می‌شود. خریداران با مراجعه به سامانه معاملاتی کارگزاری خود در زمان اعلام شده، حجم و قیمتی را که در آن خواهان خریداری سهم هستند، وارد می‌کنند. این مرحله تقریباً در تمامی کارگزاری‌ها به یک شکل انجام می‌شود؛ اما برای درک بهتر خوانندگان عزیز، با ارائه مثالی از سامانه معاملاتی کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه، این بخش را ادامه می‌دهیم.

چگونه در کارگزاری مفید عرضه اولیه بخریم؟

کارگزاری مفید، سامانه‌های معاملاتی مختلفی را برای پاسخ به نیاز مشتریان خود، تعبیه کرده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ایزی تریدر، همراه تریدر و آنلاین پلاس اشاره کرد. نحوه ثبت سفارش در هرکدام از سامانه‌های معاملاتی به یک شیوه می‌باشد که در ادامه قصد داریم نحوه خرید عرضه اولیه در سامانه آنلاین پلاس را شرح دهیم.

در ابتدا به سامانه معاملاتی کارگزاری مفید مراجعه می‌کنیم و پس از وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی وارد پنل کارگزاری می‌شویم.

 

کارگزاری مفید

در ادامه با کلیک بر روی قسمت جستجوی سهم، نام غگیلا را وارد می‌کنیم.

کارگزاری مفید

پس از پیدا کردن نام سهام، بر روی آن کلیک کرده و صفحه زیر نمایش داده می‌شود. در این قسمت، باید حداکثر تعداد سهام، یعنی عدد 50 را وارد کنیم. در قسمت قیمت نیز باید یک قیمت در دامنه 12,000 تا 12,507 ریال وارد کنیم. (پیشنهاد می‌شود همیشه سقف قیمت را وارد کنید.)

 

کارگزاری مفید

پس از وارد کردن قیمت 12,507 ریال، بر روی گزینه خرید کلیک کرده و منتظر پیغام (ثبت در سیستم معاملات) یا هرگونه پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ارسال سفارش می‌مانیم. پس از نمایش این پیغام، سفارش ما در هسته معاملات ثبت می‌شود.

گفتنی است که ثبت تعداد سهام به هر میزان از موجودی ما امکان‌پذیر است و در صورت انتخاب تعداد سهام کم‌تر، سفارش برای ما ارسال می‌شود.

چگونه در کارگزاری آگاه عرضه اولیه بخریم؟

مراحل خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه، مانند مراحل طی شده در کارگزاری مفید می‌باشد. با این تفاوت که کارگزاری آگاه، برای جلوگیری از کند شدن ارسال سفارش در روز عرضه اولیه، امکان ثبت درخواست اینترنتی (آفلاین) را 2 روز قبل از عرضه اولیه، برای مشتریان خود فراهم کرده است که در ادامه به نحوه ارسال سفارش در هر دو روش فوق خواهیم پرداخت.

خرید به صورت آنلاین

برای خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین در کارگزاری آگاه، ابتدا به پنل آسا تریدر آگاه مراجعه کرده و نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد ‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

پس از کلیک بر روی قسمت ورود، وارد پنل کاربری می‌شویم. سپس در قسمت جستجوی نماد، نام نماد مورد نظر (که در این مثال شستا می‌باشد.) را وارد کرده و از بین نمادهای به نمایش درآمده، بر روی نماد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی کلیک می‌کنیم.

کارگزاری آگاه

 

با انتخاب نماد شستا از بین گزینه‌های ارائه شده، نماد فوق بر روی صفحه ظاهر می‌شود. در این قسمت بر روی گزینه خرید کلیک می‌کنیم.

کارگزاری آگاه

 

در ادامه ابتدا باید در قسمت قیمت، در دامنه 8,500 تا 8,600 ریال یک قیمت را انتخاب و وارد کنیم (پیشنهاد می‌شود سقف قیمتی را انتخاب کنید). سپس در قسمت حجم، حداکثر تعداد سهام یعنی عدد 10 هزار را وارد می‌کنیم. در انتها بر روی گزینه خرید کلیک کرده و منتظر پیغامی مبنی بر ثبت در سیستم معاملات می‌مانیم.

 

کارگزاری آگاه

خرید به صورت آفلاین

در این روش، باید در ابتدا مانند خرید به صورت آنلاین، وارد سامانه آنلاین معاملاتی شویم. در ادامه بر روی گزینه زرد رنگ درخواست خرید عرضه اولیه که در بالای صفحه وجود دارد، کلیک می‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

همانطور که در تصویر مشاهده‌ می‌گردد، عرضه اولیه شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری، در صف عرضه اولیه قرار دارد. با کلیک بر روی گزینه زرد رنگ، وارد صفحه زیر می‌شویم. همانطور که مشاهده می‌شود، در قسمت چپ کادر، اطلاعات عرضه اولیه پیش رو از جمله دامنه قیمت و حداکثر حجم قابل خرید، آورده شده است. در ادامه بالاترین قیمت در دامنه نوسان، یعنی 31,250 ریال و 1000 عدد سهم را در قسمت‌های مربوطه وارد می‌کنیم. در انتها با کلیک بر روی ثبت درخواست آفلاین، درخواست خرید عرضه اولیه در سامانه معاملات ثبت و در روز عرضه اولیه به هسته معاملات بورس ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است که با انجام این کار، دیگر نیاز به درخواست ارسال سفارش در روز عرضه اولیه نیست.

کارگزاری آگاه

 

بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه: پس از اتمام زمان سفارش‌گیری، فرآیند تخصیص سهام به هر کد معاملاتی، توسط ناظر بازار صورت می‌پذیرد. همچنین 3 الی 4 ساعت بعد، با مراجعه به سایت کارگزاری خود می‌توانیم از مقدار عرضه تعلق گرفته شده، مطلع شویم.

عرضه اولیه خریده شده را چه زمانی بفروشیم؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم بازدهی اولیه که بهترین زمان فروش است، آشنا شویم. بازدهی اولیه، قیمتی است که در آن سهم متعادل شده و به اصطلاح صف خرید آن به طور کامل عرضه می‌شود. فرمول واحدی برای تخمین بازدهی اولیه وجود ندارد و اکثر سهامداران پس از کسب بازدهی 20 الی 30 درصدی، شروع به فروش سهام خود می‌کنند؛ اما عوامل بنیادی مختلفی می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری برای فروش کمک کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش ذاتی سهم
  • جهت بازار
  • سهامدار عمده
  • وضعیت صنعت و شرکت‌های مشابه

ارزش ذاتی سهم: در علم بنیادی تحلیل‌گران سعی می‌کنند تا ارزش واقعی یک برگ سهام شرکت را بدست آورند. هرچه قیمت بازار سهم از ارزش ذاتی آن پایین‌تر باشد، آن سهم برای خرید جذاب‌تر بوده و در اصطلاح، حباب منفی دارد. هرچه قیمت بازار سهم از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، سهم دارای حباب مثبت است و جذابیت خود را برای خرید از دست می‌دهد. از همین رو در زمان فروش سهام عرضه اولیه باید توجه کرد که قیمت بازار سهم در چه فاصله‌ای از سهم قرار دارد و اگر قیمت بازار سهام شرکت مورد نظر دچار حباب بود، بهتر است آن را در اسرع وقت به فروش رسانیم.

جهت بازار: به عقیده برخی از اهالی بازار سرمایه، بعد از رشد 20 الی 30 درصدی قیمت سهام عرضه اولیه، فروش سهام می‌تواند گزینه مناسبی باشد. باید توجه داشت که علاوه بر ارزش ذاتی یک سهم، روند صعودی بازار نیز می‌تواند تضمین کننده رشد ادامه‌دار سهام عرضه اولیه در کوتاه مدت باشد.

سهامدار عمده: توجه به رفتار و سیاست‌های سهامداران عمده شرکت، می‌تواند کمک زیادی در هنگام تصمیم‌گیری کند. سهامداران عمده رفتارهای مختلفی دارند و سیاست‌های مختلفی را در جهت حمایت از سهام شرکت خود دنبال می‌کنند. به عنوان مثال برخی از سهامداران عمده در روز عرضه اولیه، بخشی از سود حاصل از فروش سهام را جهت بازارسازی (Market Making) و حمایت از سهام خود، جدا می‌کنند.

وضعیت صنعت و شرکت‌های مشابه: در مقاطعی نقدینگی موجود در بازار، ممکن است از صنعتی به صنعت دیگر منتقل شود. به بیان دیگر، ممکن است صنعت شرکتی که سهام آن را در عرضه اولیه خریداری کرده‌ایم، مورد اقبال بازار باشد و طی روزهای معاملاتی آینده، نقدینگی زیادی از سوی سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌های آن صنعت روانه شود. از همین رو فروش سهام شرکت در صورتی که حباب قیمتی ندارد، منطقی نمی‌باشد.

جمع‌بندی

طی یک سال گذشته، شاهد دوران طلایی بورس بوده‌ایم. سیل نقدینگی افراد مختلف، به دلیل وجود رکود در سایر بازارهای موازی (مانند طلا، مسکن، ارز)، مسیر خو را به سمت بازار سرمایه پیش گرفته است.(بررسی بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در سال 99) مسئولان اقتصادی کشور نیز با اطلاع از این وضعیت، سعی می‌کنند تا با عرضه بیشتر سهام شرکت‌های مختلف، ضمن افزایش عمق بازار، به تأمین مالی شرکت‌های معتبر کشور نیز کمک کنند. بر این اساس طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد عرضه اولیه سهام شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه کشورمان خواهیم بود. در این مقاله سعی شد تا با بیان مفاهیم پایه‌ای عرضه اولیه، مردم جامعه را برای استفاده از فرصت‌های طلایی عرضه اولیه یاری دهیم. در صورت وجود هرگونه سؤال می‌توانید سؤال خود را در بخش نظرات ارسال کرده تا کارشناسان فیندو در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ دهند.


احتمالا تاکنون در مورد مزایای بورس از اطرافیان و دوستان خود موارد زیادی شنیده‌اید، سرمایه‌گذاری در بازار بورس نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری مزایای بسیاری دارد، از جمله: 

1- کمک به رونق اقتصادی   2- شفافیت و نقدشوندگی بالا  3- سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

به همین منظور برای ارتقای سطح دانش سرمایه‌گذاری در بورس، فیندو مسیر آموزشی را برای هر فرد در نظر گرفته که با دنبال کردن این مسیر به یک سرمایه‌گذار و تحلیلگر ماهر تبدیل خواهید شد.

اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بازار را در دوره‌ی رایگان آشنایی با بازار بورس مشاهده کنید.

دوره رایگان آشنایی با بازار بورس

دسته بندی: آموزش بورس آموزش
مطالب پیشنهادی
نظرات