بلاگ/تحلیل بورس
شناسه خبر:149 تاریخ انتشار:1398/11/12 14:30 نویسنده: مدیر سیستم
عرضه اولیه را چه زمانی بفروشیم؟

زمانی که شرکتی سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس اورراق بهادار عرضه می‌کند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ها، اقبال عمومی از آنها بالاست. حال پرسش اصلی اینجاست که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را بفروشیم؟

عرضه اولیه را چه زمانی بفروشیم؟

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام

فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار سرمایه و 20 درصد از طریق بانک‌ها صورت می‌پذیرد. این در حالیست که این نسبت تا کنون در ایران برعکس بوده است. در دهه اخیر با افزایش نقدینگی کشور و به وجود آمدن مشکلاتی برای بانک‌ها، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک‌ها با مشکلاتی همراه شده است. این اتفاق در کنار مزیت‌هایی که بازار بورس برای تأمین مالی شرکت‌ها ارائه می‌نماید باعث شده تا ایران نیز به سمت تأمین مالی بهینه حرکت کند و در سالیان اخیر عرضه اولیه‌ متعددی را شاهد باشیم.

عرضه اولیه چیست؟

  • عرضه اولیه : سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شود.
  • این عرضه به معنی آغاز فعالیت‌های یک شرکت نمی‌باشد.
  • بلکه این شرکت‌ها برای افزایش رشد و یا تأمین مالی طرح‌های توسعه خود اقدام به فروش بخشی از سهام شرکت می‌نمایند و از این طریق شرکت به سهامی عام تبدیل می‌شود.

نکته دیگر این است که شرکت‌ها ممکن است در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می‌شوند به گونه‌ای که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود.این استاندارد‌ها به شرح زیر هستند:

  • وضعیت شفافیت فعالیت‌هایشان
  • میزان سوددهی
  • سابقه فعالیت
  • کیفیت صورت‌های مالی و غیره

مزایای عرضه اولیه شدن برای شرکت‌ها

شرکت‌ها به علل مختلف تمایل به ورود به بازار بورس دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • سهولت تأمین مالی از طریق بورس
  • افزایش نقدشوندگی سهام و کاهش هزینه سرمایه
  • افزایش قدرت چانه زنی شرکت‌ها
  • افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی
  • ارتقاء سیستم‌های اطلاعات حسابداری و کنترل‌های داخلی شرکت
  • بهبود ساختار مالی و اقتصادی شرکت در نتیجه رعایت الزامات پذیرش اوراق بهادار

جذابیت‌ عرضه اولیه برای سهامداران

  • از آنجا که سهام شرکت‌ها معمولاً با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی‌شان عرضه می‌شوند مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرند. این نکته به ویژه در زمانی که بازار پر تقاضا باشد و نقدینگی بالایی در آن جریان داشته باشد، باعث می‌شود توجه سهامداران خرد به عرضه اولیه بیشتر شود. لذا از آنجا که معمولاً این عرضه‌ها پرسود بوده اند به عنوان فرصت‌های جذابی در نظر گرفته می‌شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان مشارکت سهامداران در عرضه اولیه‌ها به مطلب ورود به بورس در 10 سال اخیر چه تغییراتی داشته است؟ مراجعه شود.)

  • از طرفی دیگر تغییر روش تخصیص عرضه اولیه به ثبت دفتری یا همان (book building) علت دیگر استقبال به آنها بوده است. در روش قبلی موسوم به قیمت ثابت، و ساعت مشخص برای عرضه اولیه وجود داشت و تخصیص براساس اولویت زمانی سفارشات انجام می‌شد یعنی هرکس زودتر به ثبت سفارش اقدام می‌کرد ابتدا به او می‌رسید و همین امر موجب می‌شد تا بسیاری نتوانند عرضه اولیه دریافت نمایند.

  • book building: این در حالیست که در روش جدید هر شخص در یک بازه زمانی سفارش خود را ثبت می‌نماید و سپس سهام قابل عرضه بین همه شرکت کنندگان تقسیم می‌شود. در این روش گرچه میزان کمتری به هر کد اختصاص می‌یابد اما همه امکان بهره‌مندی از عرضه اولیه را پیدا می‌کنند و این یکی دیگر از دلایل جذابیت عرضه اولیه‌هاست.

نماد قیمت (تومان) تاریخ عرضه سهمیه هر کد میزان اختصاص یافته به هر کد (تومان) تعداد روز صف پیاپی بازدهی اولیه (درصد)
تاصیکو 220 ۹۸/۰۲/۰۹ ۷۰۰۰ 1,082,100 4 20
زشریف 420 ۹۸/۰۲/۳۱ ۲۵۰ 58,600 18 140
دکپسول 570 ۹۸/۰۳/۰۵ ۲۰۰ 61,200 23 130
جم پیلن 2250 ۹۸/۰۳/۲۷ ۵۰۰ 1,005,800 3 50
سیمرغ 510 ۹۸/۰۴/۰۲ ۴۰۰ 154,700 13 75
درهآور 315 ۹۸/۰۴/۱۲ ۳۳۰ 291,000 22 180
نوری 3125 ۹۸/۰۴/۲۲ ۱۰۰۰ 1,670,200 3 15
هجرت 1850 ۹۸/۰۵/۱۹ ۲۲۵ 209,900 10 55
فسازان 840 ۹۸/۰۵/۲۸ ۲۰۰ 978,000 13 96
رنیک 790 ۹۸/۰۶/۱۳ ۳۰۰ 123,000 16 126
بجهرم 199 ۹۸/۰۷/۰۳ 2400 298,200 8 47
کویر 625 ۹۸/۰۷/۱۷ ۶۰۰ 172,672 11 55
دتوزیع 2300 ۹۸/۰۷/۲۱ ۱۵۰ 152,400 7 40
وآوا 216 ۹۸/۰۸/۰۱ ۲۵۰ 37,000 20 67
فروی ۱۴۰۰ 98/11/08 100  70,000 19 150
کلر 2950 98/11/16 80 112000 20 155
ومهان 562 98/11/26 500 207300  15 88
قرن 1700 98/11/30 100 115600 23  160
تملت 340 98/12/14 500 144000 19 90
شصدف 1990 98/12/14 60 42000    
شگویا 438 98/12/17 3000 586000 20 85
ساوه 2350 98/12/21 60 85000 43   130
زکوثر 1312 98/12/21 400 265000 14 111
صبا 1200 99/01/20 1200 979000 17   122
شستا 860 99/01/27 10000 3127000 16 95
غگیلا 1250 99/02/10 15 19000    
پیزد 40353 99/02/31 13 52500    
آریا 65119 99/03/07 57 371000    

پیش‌بینی میزان بازدهی عرضه اولیه‌های اخیر

تیم خبر فیندو در محاسبه بازدهی اولیه سهام تازه عرضه اولیه شده به فرمولی رسیده است که در آن 4 فاکتور به‌عنوان متغییر تاثیرگذارند. این چهار فاکتور عبارت‌اند از:

  • درجه اهمیت
  • میزان نقدینگی اختصاصی کد
  • وضعیت بنیادی سهم
  • وضعیت صنعت

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

  • منظورمان از بازدهی اولیه قیمتی است که در آن سهم متعادل می‌شود و به اصطلاح صف خرید آن به طور کامل عرضه می‌شود.

  • ممکن است در فاصله کوتاهی سهم مجدداً صف خرید شود و رشد خود را ادامه دهد اما برای ما ملاک بازدهی اولیه بوده است و از آنجا به بعد سهامدار باید اقدام به تصمیم گیری در مورد نگهداری یا فروش آن بپردازد.

براین اساس در مورد سهم آریا بازدهی اولیه حداقل 60 درصد را برای آن متصور هستیم. البته باید توجه نمود که این میزان ممکن است با توجه به تغییرات وضعیت بازار و عوامل اثرگذار دیگر کم یا بیشتر شود و پیش‌بینی ما در صورت ثبات شرایط حاکم بر بازار موضوعیت خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

دسته بندی: تحلیل بورس تحلیل
مطالب پیشنهادی
عرضه اولیه‌ها با بیشترین و کمترین بازدهی در 3 ماه گذشته کدام‌اند؟

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار...

عرضه اولیه ها با بیشترین و کمترین بازدهی در 3 ماه گذشته کدام اند؟

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار...

عرضه اولیه‌ها با بیشترین و کمترین بازدهی در ۳ ماه اخیر

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار...

نظرات