بلاگ/اصطلاحات بورس
شناسه خبر:167 تاریخ انتشار:1398/11/21 15:45 نویسنده: مدیر سیستم
صورت‌های مالی شرکتها

تعریف صورت‌های مالی شرکت‌ها 

برای فهم بهتر صورت‌های مالی، به شرح آن در قالب مثالی می‌پردازیم. تصور کنید برای خرید به بازار می‌روید، در ابتدا تنها راه شناخت شما از اجناس مغازه‌ها، ویترین آن مغازه‌ها در بازار است. در واقع شما با دیدن ویترین مغازه‌ها، پاسخ بخشی از سوالات خود را خواهید یافت. شرکت‌ها در یک نگاه کلی مانند مغازه‌ها هستند که برای شناخت آن، باید به ویترین آن‌ها نظاره‌گر باشیم. صورت‌ها‌ی مالی شرکت‌ها حکم ویترین را دارند. یعنی برای شناخت و درک شرکت‌ها، حتماً به صورت‌های مالی آن‌ها نیاز دارید. صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارشات عملکرد مالی شرکت‌هاست. در واقع صورت‌های مالی شرکت‌ها، بیانگر وضعیت عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت‌ها است. شرکت‌ها موظف هستند که هر سه ماه یکبار، این گزارشات را برای اطلاع سهامداران خود منتشر کنند. این گزارشات در طول سال، چهار بار منتشر می‌شوند. صورت‌های مالی شرکت‌ها شامل فعالیت ها، سود، زیان و ... می‌باشد که طی گزارشاتی، جمع‌آوری و منتشر می‌شوند.

 بررسی و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها موجب خواهد شد تا افرادی مثل مدیران شرکت‌ها، بستانکاران، صاحبان سرمایه و سهامداران بتوانند از وضع مالی شرکت‌های سهامی موردنظر در دوره‌های مختلف اطلاع یابند. صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارش‌هایی هستند که برای یک دوره زمانی خاص، نتیجه فعالیت‌های یک شرکت را نشان می‌دهند. این گزارش‌ها باید براساس اصول حسابداری و استانداردهای مربوطه تهیه شوند. صورت‌های مالی شرکت‌ها، توسط افراد حرفه‌ای و مسلط به اصول و استانداردهای حسابداری تهیه می شوند. توجه داشته باشید که این صورت‌های مالی قابل اتکا هستند.

هدف از تهیه صورت‌های مالی شرکت‌ها

هدف صورت‌های مالی شرکت‌ها، عبارت است از بازنمایی اطلاعات خلاصه‌شده و طبقه‌بندی‌شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری، به صورتی که برای دسته زیادی از استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی در اتخاذ تصمیمات، سودمند و کاربردی باشد.

اجزای صورت‌های مالی شرکت‌ها

اجزای کلی صورت‌های مالی شرکت‌ها عبارتند از:

۱. صورت‌های مالی اساسی

۲. یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی 

 

مطالب پیشنهادی
نظرات