بلاگ/بورس
شناسه خبر:813 تاریخ انتشار:1400/12/17 17:06 نویسنده: معصومه رنج خواه
تحلیل جامع صنعت کاشی و سرامیک

با توجه به اهمیت صنعت کاشی و سرامیک، در این مقاله قصد داریم که به بررسی و تحلیل این صنعت در بازار سرمایه بپردازیم.

ساختار صنعت کاشی و سرامیک

کلمه سرامیک از واژه یونانی “کراموس” به‌معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارتست از هنر، علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ای که ماده اصلی و عمده آن‌‌ها خاک‌ها می‌باشد. (این خاک‌ها شامل: کائولن و خاک رس است)

کاشی یا سرامیک از دو قسمت تشکیل شده است:

  1. بخش سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی آن را تشکیل می‌دهد که به آن بدنه گفته می‌شود.
  2. بخش دوم لعاب است که ماده‌ای شیشه‌ای است و روی بخش سفالی قرار می‌گیرد.

کاربرد کاشی و سرامیک

کاربردهای کاشی و سرامیک در کف‌سازی، نماسازی، تولیدات وسایل بهداشتی، مصالح ساختمانی نظیر انواع سفال‌های تزئینی داخل و خارج ساختمان، سفال‌های بام ساختمان، سفال‌های ضداسیدی وغیره می‌باشد.

انواع محصولات این صنعت شامل:

  1. کاشی دیوار
  2. کاشی کف (سرامیک)
  3. کاشی پرسلان (سرامیک مقاوم)
  4. کاشی گرانیت
  5. چینی بهداشتی (روشویی و سنگ توالت ایرانی و فرنگی)

اصلی‌ترین کاربرد سرامیک در صنایع مختلف نظیر تهیه وسایل مقاوم در برابر حرارت و الکتریسیته، فیوزهای الکتریکی، شمع اتومبیل، آجرهای نسوز، مقره‌های الکتریکی، گرافیت، بتن، مواد نسوز، بدنه سفینه‌های فضایی، انواع سیمان‌ها، محصولات شیشه‌ای وغیره می‌باشد که باتوجه به نوع مصارف این ماده، روزبه‌روز بر اهمیت سرامیک افزوده می‌شود.

بخش اصلی مواد اولیه شرکت‌های تولیدکننده کاشی شامل خاک، لعاب، رنگ، کارتن، نایلون و پالت می‌باشد که بیشتر این مواد از داخل کشور تهیه می‌شوند. حدود 94درصد مواد مصرفی در این صنعت را خاک و 6درصد باقی‌مانده مربوط به سهم سایر مواد است.

جایگاه صنعت در ایران

در سال 2020 میزان تولید حدود 16هزار میلیون متر مربع (16 میلیارد متر مربع) بوده که چین و هند به‌ترتیب با تولید 8.5 و 1.3میلیارد متر مربع در رده اول و دوم  بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار داشتند. در حال حاضر ایران پس از چین، هند، برزیل و اسپانیا در جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار دارد. جدول زیر روند تولید، مصرف، صادرات و واردات ایران را در ده سال اخیر را نشان می‌دهد.

آمار صنعت کاشی و سرامیک

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت کاشی و سرامیک در دهه اخیر و کاهش ساخت‌وساز مسکن، میزان عرضه از تقاضای محصول پیشی گرفته است که این موضوع در جدول بالا نیز به‌وضوح مشخص است. باتوجه به این موضوع، شرکت‌های این صنعت راه‌حل بازاریابی و فروش محصول خود را به‌شکل صادراتی دنبال می‌کنند و در این امر تا حدودی نیز موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مقصد صادراتی ایران کشور عراق می‌باشد و باتوجه به ممنوعیت واردات کاشی به‌دلیل حمایت از تولید داخلی طی دو سال اخیر میزان واردات به صفر رسیده است.

ظرفیت اسمی این صنعت در ایران حدود 705 میلیون متر مربع است و با در نظر داشتن تولید واقعی این صنعت در طی سال‌های اخیر این صنعت زیر ظرفیت اسمی در حال فعالیت است. نبود تقاضای داخلی به‌دلیل کاهش ساخت‌وساز و مشکلات و محدودیت‌های صادراتی از جمله دلایلی است که باعث شده این صنعت زیر ظرفیت اسمی فعالیت کند. نرخ‌گذاری محصولات این صنعت دستوری نبوده و توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و تایید اعضای هیئت‌مدیره آن‌ها صورت می‌گیرد که یکی از نکات مثبت مهم در این صنعت می باشد. عواملی همچون نرخ مواد اولیه، حاشیه سود شرکت‌ها، هزینه حقوق و دستمزد، تورم و نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات این صنعت دخیل و موثر هستند.

آمارهای غیررسمی گویای آن  است که در ایران حدود 150 کارخانه تولیدی با ظرفیت تولیدی سالانه 300 تا 450 میلیون متر مربع در حال فعالیت هستند. در این بین استان یزد با سهم بیش از 60درصدی رتبه اول در ایران را در تولید این محصول در اختیار دارد. پس از یزد استان‌های اصفهان، قزوین و خراسان رضوی در جایگاه‌های بعدی هستند. با تمام موارد گفته شده صنعت کاشی و سرامیک به‌عنوان یکی از هفت صنعت استراتژیک کشور محسوب شده و تا افق 1404 رسیدن به حداکثر ظرفیت اسمی فعلی صنعت یعنی 700 میلیون متر مربع در سال قابل دست‌یابی و هدف‌گذاری شده است.

نقاط قوت و فرصت های صنعت در کشور

  1. کمبود و یا قیمت بالای محصولات جایگزین (سنگ طبیعی، شیشه، کامپوزیت و ...)
  2. ابر پروژه ساخت 4 میلیون مسکن ملی توسط دولت سیزدهم (امکان بالقوه افزایش شدید تقاضای داخلی در صورت اجرایی شدن طرح)
  3. گشایش صادراتی در صورت توافق برجام و رفع تحریم‌ها (از طریق عدم اعطای تخفیف تجاری در فروش و همین‌طور واردات تکنولوژی و تجهیزات مدرن و پیشرفته)
  4. منابع، مواد اولیه و انرژی داخلی نسبتا ارزان
  5. بازارهای صادراتی کشورهای همسایه و مجاور
  6. تعدد تامین‌کنندگان معتبر مواد اولیه و تجهیزات

نقاط ضعف و تهدید صنعت کاشی در کشور

  1. تداوم رکود بخش مسکن و ساخت‌وساز در کشور
  2. عدم تناسب حجم سرمایه‌گذاری و رقابت زیاد تولید‌کنندگان داخلی در مقیاس کوچک و کاهش حاشیه سود
  3. ادامه تحریم‌ها و مشکلات مربوط به صادرات محصولات و واردات تکنولوژی به‌روز
  4. نوسانات نرخ ارز و تعرفه بالای واردات مواد اولیه وارداتی
  5. بازاریابی ضعیف صادراتی
  6. مصرف بالای انرژی و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید
  7. عدم توجه به بازاریابی آنلاین محصولات در شرایط فعلی
  8. کمبود منابع مالی
  9. افزایش بهای حامل‌های انرژی

بررسی شرکت‌های صنعت در بازار سرمایه

نماد هشت شرکت کاشی و سرامیکی در بازار بورس و فرابورس ایران درج شده و قابلیت معامله دارد که شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) با سهم 30درصدی و شرکت کاشی سعدی با سهم 5درصدی از کل ارزش بازار این صنعت به‌ترتیب بیشترین و کمترین ارزش بازار این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

دو شرکت تولیدی گرانیت بهسرام (کهرام) و کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف) به‌دلیل قرار داشتن در بازار پایه فرابورس و ریسک‌های مرتبط با آن بازار در این بررسی قرار ندارند. در ادامه به بررسی شرکت‌های این صنعت به‌ترتیب ارزش بازار میپردازیم.

شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه)

شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه)

  • حاشیه سود این شرکت از سال 1396 الی 1399 روند افزایشی داشته است؛  اما در نه‌ماهه سال 1400 این حاشیه سود اندکی کاهش یافته و به 40درصد رسیده است.
  • بیشتر فروش شرکت به‌صورت صادراتی انجام می‌شود. به‌طوری که 54درصد از حجم فروش شرکت صادراتی و 46درصد داخلی است.
  • روند تولید، فروش و درآمد شرکت در پنج سال اخیر صعودی بوده و از وضعیت خوبی برخوردار است.
  • یکی از طرح‌های توسعه شرکت که باعث افزایش 1.5میلیون‌تنی ظرفیت تولید شده از 14 فروردین 1400 به بهره‌برداری رسیده است.
  • این شرکت طرح توسعه تولید محصولات پرسلانی سایز بزرگ (اسلب) را در برنامه دارد که طبق صورت‌های مالی نه‌ماهه 1400 بنا است این طرح در مهر 1401 به بهره‌برداری برسد.
  • شرکت کاشی و سرامیک سینا، مالک 52درصدی کاشی پارس نیز می‌باشد و با توجه به عملکرد روبه رشدی که کاشی پارس داشته، کساوه سود قابل‌توجهی از آن محل شناسایی کرده است.

شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ)

شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ)

  • حاشیه سود این شرکت هم در پنج سال اخیر روند صعودی داشته و به محدوده 30درصد رسیده است.
  • نکته قابل توجه شرکت تبدیل از یک شرکت زیان‌ده به سود‌ده در سال 1398 است.
  • روند تولید و فروش شرکت از سال 1396 تا 1399 رو به افزایش بوده است؛ اما در یازده‌ماهه 1400 کاهش یافته است.
  • بیشتر فروش شرکت در داخل کشور انجام می‌شود. (82درصد داخلی و 18درصد صادراتی)
  • شرکت دو طرح توسعه جهت راه‌اندازی دوخط تولید کاشی پرسلانی در برنامه دارد که طبق اطلاعات ارائه شده در گزارشات شرکت تا انتهای سال 1400 به بهره‌برداری خواهند رسید.

شرکت کاشی پارس (کپارس)

شرکت کاشی پارس (کپارس)

  • روند حاشیه سود شرکت در پنج سال گذشته افزایشی بوده و به محدوده 30درصد رسیده است.
  • شرکت از نظر مقدار تولید و فروش تقریبا باثبات بوده و این روند در پنج سال گذشته با شیب بسیار ملایمی افزایش پیدا کرده است.
  • شرکت تقریبا نیمی از محصولات خود را به‌صورت داخلی و نیمی دیگر را به‌صورت صادراتی به فروش می‌رساند.
  • روند سودسازی شرکت در دو سال آتی به‌صورت رشدی پیش‌بینی می‌گردد.
  • شرکت طرح توسعه بازسازی خطوط تولید با هدف افزایش میزان تولید محصولات پرسلانی را در برنامه دارد که طبق گزارشات شرکت در مهرماه سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.

شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام)

شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام)

  • حاشیه سود این شرکت در پنج سال گذشته یک روند افزایشی داشته و از زیان به سود رسیده است.
  • شرکت در مقدار تولید و فروش در سال 1396 الی 1399 روند باثباتی داشته است؛ اما در سال 1400 مقدار تولید شرکت کاهش یافته است.
  • 85درصد از فروش محصولات شرکت در داخل کشور و 15درصد صادر می‌شود.
  • پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال 1400 نسبت به سال 1399، 6درصد کاهش در سود هر سهم داشته باشد.

شرکت کاشی الوند(کلوند)

شرکت کاشی الوند(کلوند)

  • حاشیه سود شرکت از سال 1396 الی 1399 یک روند افزایشی داشته و در سال 1400 این حاشیه سود در عدد 22درصد به ثبات رسیده است.
  • مقادیر تولید و فروش شرکت در 5 سال گذشته، روند کاهشی داشته است.
  • شرکت 88درصد از محصولات خود را به‌صورت داخلی و 12درصد را به‌صورت صادراتی به فروش می‌رساند.
  • پیش‌بینی می‌شود در سال مالی 1402 شرکت با تعدیل منفی در سود هر سهم مواجه شود.
  • شرکت دو طرح توسعه در برنامه دارد که شامل خرید دستگاه چاپ دیجیتال و بهینه‌سازی و بازسازی پرس می‌باشد.

شرکت کاشی سعدی(کسعدی)

شرکت کاشی سعدی(کسعدی)

  • حاشیه سود شرکت در پنج سال گذشته یک روند افزایشی داشته و در سال 1397 از زیان به سود رسیده است.
  • روند مقادیر تولید و فروش شرکت از سال 1396 الی 1399 هم باثبات بوده است.
  • شرکت 82درصد از محصولات خود را در داخل کشور فروخته و 18درصد را صادر می‌کند.
  • خرید تعدادی دستگاه و تجهیزات شامل دستگاه سنگ شکن، آسیاب گلوله‌ای، پرس، خشک‌کن و دستگاه چاپ دیجیتال در برنامه‌های شرکت می‌باشد.

کدام نمادها از صنعت کاشی و سرامیک را بخریم؟

کدام نمادها از صنعت کاشی و سرامیک را بخریم؟

سهامی که در این لیست مشاهده می‌کنید براساس بررسی متغیرهای بنیادی سهام از جمله تاریخ بهره‌برداری طرح‌های توسعه و تاثیر این طرح‌ها بر سودآوری شرکت‌ها، بررسی نسبت‌های مالی و نرخ رشد سودآوری شرکت‌ها و نسبت قیمت به سود آتی (P/E Forward) انتخاب شده‌اند. ذکر این نکته ضروریست که سهام ذکر شده از دیدگاه بنیادی بررسی شده‌اند و ممکن است مابقی از دید ابزارهای تحلیلی از جمله تکنیکال و تابلوخوانی، شرایط مناسبی نداشته باشند.

مقاله و محتوای بالا چکیده و بخشی از جلسات تحلیل صنایع دوره منتورینگ بورس فیندوست (که در تاریخ 13اسفندماه سال 1400 برگزار شده است) که به‌صورت یک‌ساله برگزار می‌گردد. این دوره خدمات متنوع دیگری نیز دارد که (اینجا) می‌توانید دقیق‌تر با آن آشنا شوید.

دسته بندی: بورس تحلیل
مطالب پیشنهادی
بررسی صنعت کاشی و سرامیک

ساختار صنعت کاشی و سرامیک کلمه سرامیک از واژه یونانی “کراموس” به‌معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در...

نظرات