بلاگ/بورس
شناسه خبر:810 تاریخ انتشار:1400/12/02 23:34 نویسنده: معصومه رنج خواه
تحلیل جامع صنعت لیزینگ

با توجه به اهمیت صنعت لیزینگ، در این مقاله قصد داریم که به بررسی و تحلیل این صنعت در بازار سرمایه بپردازیم.

معرفی صنعت لیزینگ

لیزینگ در لغت به معنای اجاره یا به تعبیر دقیق‌تر اجاره اعتباری است. در عملیات به مجموعه‌ای از مبادلات اقتصادی که شامل خرید و فروش اقساطی و واگذاری به صورت اجاره به شرط تملیک است، لیزینگ گفته می‌شود.

برای توضیح بیشتر ماهیت صنعت لیزینگ، فرض کنید یک مصرف‌کننده یا صاحب کسب و کار مشخص به نوع خاصی از کالای مصرفی بادوام یا سرمایه‌ای احتیاج پیدا می‌کند. در این حالت یا توانایی مالی تأمین اون کالا را داشته و یا میبایست از وام استفاده کند. حالت دیگری که می‌توان متصور بود این است که، مصرف کننده کالا مذکور را صرفاً برای پروژه‌ای مشخص و برای کوتاه‌مدت نیاز داشته و بعد از آن بلا استفاده خواهد بود. در این صورت اگر بتواند کالا مورد نیاز خود را اجاره کند، به صرفه‌تر خواهد بود.

شرکت‌های لیزینگ در راستای تأمین نیاز اشخاص حقیقی یا حقوقی، تجهیزات و دارایی‌های مورد نیاز مصرف‌کننده (مستأجر) رو تهیه کرده و تحت شرایط مشخص و در قالب قراردادهای اجاره به آنها واگذار می‌کنند. گاهی اوقات شرکت‌های لیزینگ شرایط مالی کافی برای تهیه کلیه دارایی‌های متقاضیان را نداشته لذا از یک واسط کمک خواهند گرفت و این واسط بانکها و یا شرکت‌های تامین سرمایه هستند. شرکت‌های لیزینگ با دریافت وام از بانک‌ها کالای مورد نظر را تهیه کرده و بعد درقالب قراردادهای اجاره‌ای در اختیار مستاجر یا متقاضیتن قرار می‌دهند.

از آنجایی که قراردادهای لیزینگ شباهت بالایی با قراردادهای اجاره‌ای دارد، در ادامه انواع قراردادهای اجاره‌ای را توضیح خواهیم داد.

قرارداد اجاره‌ای

به‌صورت کلی قراردادهای اجاره را می‌توان در دو دسته اجاره عملیاتی، اجاره سرمایه‌ای یا همان اجاره به شرط تملیک تقسیم‌بندی کرد.

اجاره عملیاتی : در اجاره عملیاتی 100% بهای مورد اجاره توسط مؤجر تأمین شده و صرفا به قصد بهره‌برداری و برخورداری از حق انتفاع مورد اجاره استفاده می‌شود. ضمناً در پایان مهلت قرارداد مورد اجاره عیناً به مؤجر بازگردانده خواهد شد.

اجاره سرمایه ای: اجاره به شرط تملیک یکی از پیشرفته‌ترین و بروزترین شیوه‌های لیزینگ در جهان است و در پایان مهلت اجاره دارایی به مستاجر منتقل خواهد شد.

دو شرط اصلی برای اجاره سرمایه‌ای وجود دارد:

  1. مهلت اجاره یا عمر اجاره باید حداقل به اندازه 75% عمر مفید دارایی باشد. (منظور از عمر مفید مدت زمانی است که انتظار می‌رود دارایی مذکور بتواند منفعت اقتصادی ایجاد کند).
  2. ارزش فعلی اجاره‌های پرداختی در آینده می‌بایست حداقل به اندازه 90% ارزش فعلی دارایی مذکور باشد.

انواع لیزینگ سرمایه‌ای

  1. اجاره اعتباری کمک فروش: در این روش، براساس تفاهم بین شركت تولیدكننده و شركت لیزینگ، تولیدكننده بخشی از كالاهای تولیدی خود به صورت نقد و اقساط به شرکت لیزینگ واگذار می‌کند. (مقدار تولید و فروش خود را افزایش می‌دهد). شركت لیزینگ نیز تولیدات مورد توافق را در چارچوب قراردادهای اجاره اعتباری به متقاضیان واگذار می‌كند.
  2. اجاره اعتباری سه جانبه یا اهرمی: این روش برای اجاره كالاهایی با قیمت بسیار بالا همانند كشتی‌ها، هواپیماها، ماهواره‌ها، تأسیسات عظیم نفتی به كار گرفته می‌شود. شركت لیزینگ با استفاده از تسهیلات بانكی، منابع لازم برای اجاره اهرمی را تامین کرده و اقلام مورد تقاضا را در چارچوب قراردادهای مخصوصی به متقاضیان واگذار می‌كند.
  3. خرید و اجاره مجدد: براساس این روش، متقاضی به منظور تأمین نقدینگی موردنیاز، ماشین‌آلات یا تجهیزات متعلق به خود را به شركت لیزینگ فروخته و دوباره همان كالا در قالب قرارداد اجاره اعتباری به متقاضی واگذار می‌شود. به این ترتیب ضمن تامین نقدینگی موردنیاز متقاضی، در پایان قرارداد دوباره مالكیت مورد اجاره به فروشنده آن تعلق خواهد یافت.
  4. برون مرزی: این روش اجاره‌دهنده و اجاره‌كننده مقیم دو كشور مختلف هستند. باید به‌منظور پوشش ریسك‌های احتمالی، پیش‌بینی‌هایی از ابعاد گوناگون ناشی از بروز تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی كه ممكن است بر نحوه نقل و انتقال هزینه‌های مالی حاصل از عملیات اجاره و نیز مسائل و مقررات ارزی و سایر موارد، تاثیر منفی بگذار به عمل آورد.

برسی صنعت لیزینگ در جهان

همانطور که در تصویر مشخص است بیشترین حجم معاملات لیزینگ (بیشترین تسهیلات اعطایی در بخش لیزینگ) در جهان به ترتیب مربوط به آمریکای شمالی، اروپا و بعد آسیا است. بر اساس اطلاعات 50 کشور برتر در این صنعت حجم معاملات لیزینگ از 2018 تا 2019  از 287.1 میلیون دلار به 362.1 میلیون دلار (حدود 6% )، افزایش یافته است. در ده سال گذشته صنعت لیزینگ جهانی رشد 129 درصدی را تجربه کرده است. جالب است بدانیم که تنها 5کشور ایالت متحده آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان و ژاپن روی هم حدود 70% از کل حجم این صنعت در دنیا را به خود اختصاص داده‌ند.

لیزینگ در دنیا در چهار بخش اقلام خرد، کوچک، متوسط و بزرگ فعالی است. کشورهای توسعه یافته بیشتر در بخش اقلام متوسط و بزرگ و کشورهای کمتر توسعه بافته در بخش اقلام خرد و کوچک فعالیت بیشتری دارند.

برسی صنعت لیزینگ در جهان

شاخص‌های ارزیابی صنعت لیزینگ

  1. شاخص ضریب نفوذ اقتصادی: حاصل کل عملیات لیزینگ (ارزش کل تسهیلات اعطایی) تقسیم بر تولید ناخالص داخلی (GDP) است و نشانگر سطح عملکرد کل صنعت لیزینگ در یک اقتصاد است.

از لحاظ ضریب نفوذ اقتصادی، در صدر پنج کشور استوانی، لیتوانی(که هردو از کشورهای اروپایی هستن و با روسیه هم مرز می‌باشند)، سوئد، دانمارک و هلند قرار دارند. علیرغم آن که آلمان و آمریکا از لحاظ ارزش و حجم عملیات لیزینگ بالاترین رقم را ثبت کرده‌اند رتبه 15 ام و 16 ام را از بابت این متغیر دارا هستند. کشور ایران در رتبه 44 ام قرار گرفته و ضریب نفود اقتصادی آن 0.31 است.

  • شاخص ضریب نفوذ بازار: این شاخص از بعد عملکردی و بهره‌برداری صنعت را برسی کرده و حاصل کل عملیات لیزینگ تقسیم بر کل رقم سرمایه‌گذاری در تجهیزات و اقلام بلندمدت است. این شاخص نقش لیزینگ در بازار تأمین مالی دارایی‌ها در یک کشور را نشان می‌دهد.

از لحاظ ضریب نفوذ بازار در سال 1999 آمریکا ، استرالیا و سوئد به ترتیب بیشترین ضریب را داشته‌اند. در سال 2017 ابتدا استرالیا، کانادا، انگلیس، سوئد و بعد از آن آمریکا قرار گرفته است. آمریکا در این سال‌ها ضریب کاهشی داشته و بیشترین افزایش ضریب در کشور کرده مشاهده می‌شود که از 2.8 به 8.9 ارتقاء یافته است. کانادا، سوئد و انگلیس هم روند افزایشی را در ضریب نفوذ بازار نشان می‌دهند.

بررسی صنعت لیزینگ در ایران

طبق آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 37 شرکت لیزینگ زیر نظر این بانک مشغول به کار هستند و از این تعداد تنها 12 شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند که 8 شرکت در بازار بورس، 2 شرکت در بازار فرابورس و 2 شرکت در بازار پایه فرابورس ثبت شده‌اند.

سهم صنعت لیزینگ از تولید ناخالص داخلی در ایران 0.31درصد بوده است؛ اما نکته مهم کاهش حجم معاملات در سال 2019 نسبت به سال 2018 است. حجم معاملات لیزینگ در ایران در سال 2019 نسبت به 2018 بر خلاف سایر کشورها، کاهش 13درصدی را تجربه کرده است. صنعت لیزینگ ایران در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت داشته و موارد بسیار محدودی در اقلام بزرگ شرکت‌های صنعتی خدمات اراده می‌دهد.

بازیگران اصلی در بازار لیزینگ ایران شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و تولیدکنندگان هستند. حدود 46درصد از فعالیت صنعت لیزینگ در اختیار لیزینگ‌های بانکی، 19درصد متعلق به لیزینگ‌های وابسته به نهادها، ارگان‌های دولتی و خودروسازها بوده و لیزینگ های مستقل 35درصد سهم این ترکیب رو به خودشون اختصاص دادند.

بر اساس گزارشات انجمن ملی لیزینگ ایران طی چهار سال اخیر بیش از 157 هزار میلیارد ریال به متقاضیان تجهیزات کالاهای سرمایه ای مصرفی بادوام تسهیلات ارائه شده است و متوسط تسهیلات ارائه شده نیز بیش از 39 هزار میلیارد ریال بوده است.

لیزینگ در ایران عمدتاً در بخش خودرو شامل خودروهای سواری، خودرو سنگین، ماشین کار و راهسازی است و 65% از کل تسهیلات اعطایی به این بخش اختصاص یافته است. همانطور که در شکل زیر مشخص است لیزینگ لوازم خانگی و اداری، ماشین آلات و تجهیزات پزشکی و صنعتی از نظر حجمم معاملات در رده بعدی قرار گرفته و املاک و مستغلات نیز کمترین حجم را در معاملات لیزینگ به خود اختصاص داده اند.

برسی صنعت لیزینگ در ایران

عوامل تأثیرگذار بر صنعت

  1. قدرت خرید : نرخ تورم می‌تواند تعیین کننده قدرت خرید عموم جامعه باشد. در صورتی که به صورت مداوم با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مواجه باشیم و از آن طرف افزایش مشابه در حقوق و دستمزدها ایجاد نشود با کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده مواجه خواهیم شد لذا افراد بیشتر به اجاره کالاهای مورد نیاز خود گرایش پیدا می‌کنند، چرا که قدرت خرید دارایی را نخواهند داشت. گران شدن دارایی‌های مصرفی و سرمایه‌ای از طرفی تقاضای لیزینگ را افزایش داده و از طرفی می‌تواند توان مالی شرکت‌های لیزینگ را نیز کاهش دهد.
  2. بازار بانکی کشور: قوانین مختلف در حوزه بانکداری از جمله نرخ بهره می‌تواند در سطح تقاضای صنعت تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین بانک‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی سقف مشخصی برای اعطای تسهیلات دارند که با وجود شرکت‌های لیزینگ این محدوده کنار گذاشته می‌شود.
  3. عوامل خارجی: از جمله عوامل خارجی تأثیر گذار بر صنعت لیزینگ تحریم‌های بین‌المللی است. تحریم‌ها از دو جهت می‌توانند بر عرضه و تقاضا تأثیر بگذارند. از طرفی به دلیل محدود شدن تبادلات بین‌المللی کالا و تجهیزات جدیدی وارد کشور نشده و کالاهای قدیمی نیز به مرور فرسوده شده و عمر مفیدشان رو به اتمام است، از طرف دیگر وجود تحریم‌ها بر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالا و تجهیزات صادراتی تأثیر مستقیم خواهد داشت.

لیزینگ کنیم یا وام بگیریم؟

لیزینگ در مجموع می‌تواند مزایای متعددی نسبت به دریافت وام بانکی داشته باشد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره شده:

  1. پرداخت در لیزینگ بلند‌مدت‌تر از بانک‌خواهد بود (معمولا برابر 70درصد عمر مفید دارایی لیزینگ شده).
  2. در عملیات لیزینگ، کالای لیزینگ شده مشمول بیمه می‌شود.
  3. در لیزینگ نسبت به خرید مستقیم از طریق دریافت وام، وجه کمتری را استقراض می‌کنید. این مبلغ کمتر در خصوص پیش پرداخت خواهد بود.
  4. دریافت وام در مبالغ پایین‌تر، نرخ بهره کمتری پرداخت خواهد شد.
  5. اگر با هدف در اختیار گرفتن کالا (خرید کالا) لازم باشد از بانک وام بگیرید، نرخ بهره پرداختی به بانک بیشتر از لیزینگ خواهد بود.

متغیرهای مهم برای انتخاب شرکت برتر لیزینگی

  • شرکت‌های لیزینگی که زیرمجموعه بانک‌ها هستند با بانک‌ها رابطه خوبی داشته و می‌توانند در صورت وجود تقاضا، به راحتی تسهیلات بگیرند و سهم بازار خود را افزایش بدهند.
  • بصورت کلی می‌توان شرکت‌های لیزینگی را در دو گروه دسته‌بندی کرد:
    • شرکت‌هایی که کالای گران اما تعداد کمی کالا دارند و به تعداد کمی از مشتری لیزینگ می‌دهند. این نوع شرکت‌ها در صورت ارائه تسهیلات، درآمدهای پایداری بیشتری برای ادامه خواهند داشت.
    • شرکت‌هایی که کالای ارزان اما تعداد بالا دارند را به تعداد مشتری‌های زیادی لیزینگ می‌دهند. این نوع شرکت‌ها در شرایط بحرانی می‌تواند نرخ رشد بالاتری در درآمدها ثبت کنند.
  • هرچه شرکت اقساط ابتدای دوره بیشتری داشته باشد، برای شرکت بهتر است زیرا می‌تواند از وجه حاصل برای افزایش تسهیلات اعطایی استفاده کند و هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول کاهش می‌یابد.
  • زمانی که تغییرات تسهیلات اعطایی بالا باشد نشان‌دهنده این موضوع است که شرکت می‌تواند در آینده درآمد و سود بالایی را شناسایی کند.

بررسی شرکت‌های لیزینگی

10 شرکت لیزینگی در بازار بورس و فرابورس مشغول فعالیت هستند. شرکت لیزینگ رایان سایپا(ولساپا) با 31% کل ارزش بازار بیشترین ارزش بازار و شرکت لیزینگ ایران و شرق(ولشرق) کمترین ارزش بازار این صنعت را به خود اختصاص داده است. در ادامه به بررسی شرکت‌های لیزینگی براساس ارزش بازار خواهیم پرداخت.

شرکت لیزینگ رایان سایپا(ولساپا)

شرکت لیزینگ رایان سایپا(ولساپا)

  • بیشترین تسهیلات اعطایی در بخش خودروهای سبک و سنگین بوده است(97%).
  • زیرمجموعه شرکت سایپا است.
  • تسهیلات اعطایی از سال 1396 تا 1399 روند کاهشی داشته اما در نه ماهه 1400 توانسته بیش از مجموع دو سال قبل تسهیلات بدهد. این موضوع می‌تواند در شناسایی درآمدهای سال آتی تأثیر مثبت داشته باشد.
  • سال 1396 سال رونق این صنعت بوده و بیشترین تسهیلات اعطایی نیز در این سال برای شرکت ثبت شده است.

شرکت لیزینگ صنعت و معدن(ولصنم)

شرکت لیزینگ صنعت و معدن(ولصنم)

  • بیشترین تسهیلات اعطایی باتوجه حوزه فعالیت شرکت در زمینه صنعت و معدن، روی خودروهای سنگین، خودروهای سبک و تجهیزات کالایی (تجهیزات مورد استفاده در صنایع و معادن) بوده‌است.
  • بر خلاف سایر شرکت ها، لیزینگ صنعت و معدن بیشترین تسهیلات اعطایی را در سال 1399 داشته است.
  • هزینه ‌های تأمین مالی برای این شرکت صفر است. شرکت زیرمجموعه بانک صنعت و معدن بوده و می‌تواند بدون پرداخت بهره و یا با نرخ بسیار ناچیز واک جهت ارائه تسهیلات دریافت نماد.

شرکت لیزینگ کارآفرین(ولکار)

شرکت لیزینگ کارآفرین(ولکار)

برخلاف سایر شرکت ها، لیزینگ کارآفرین پرتفوی تسهیلات اعطایی متنوع‌تری داشته و بیشترین حجم تسهیلات اعطایی این شرکت به ترتیب در بخش مسکن، کالا و تجهیزات، ماشین آلات و سپس خودروهای سبک و سنگین بوده است.

  • روند درآمدی این شرکت در 5 سال گذشته صعودی بوده است.
  • بانک کارآفرین با سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان از جمله واحدهای اداری، از زیرمجموعه خود که لیزینگ کارآفرین است جهت فروش واحدهای خود استفاده می‌کند.
  • این شرکت زیر مجموعه بانک کارآفرین بوده و همانطور که مشخص است هزینه تأمین مالی ناچیزی نسبت به میزان تسهیلات اعطایی به ثبت رسانده است.

شرکت لیزینگ پارسیان(ولپارس)

شرکت لیزینگ پارسیان(ولپارس)

  • بیشترین تسهیلات اعطایی این شرکت در بخش لوازم خانگی و اداری است.
  • بیشترین میزان تسهیلات اعطایی در سال 1399 بوده است.
  • روند درآمدی شرکت در 5 سال گذشته صعودی است و بیشترین مقدار آن در سال 1399 شناسایی شده است.
  • هزینه‌های تأمین مالی در این شرکت به شدت رشد کرده که می‌تواند ناشی از افزایش نرخ‌بهره بوده و یا نیاز به نقدینگی منجر به دریافت تسهیلات بانکی بیشتر شده است.
  • معمولاً در سال‌هایی که تسهیلات اعطایی بیشتر است، درآمد شناسایی شده در آن سال مالی نیز بیشتر خواهد بود. اما در این شرکت بیشترین تسهیلات اعطایی در سال 1399 و بیشترین سود تسهیلات شناسایی شده در سال جاری اتفاق افتاده است که علت این امر می‌تواند افزایش در نرخ بهره دریافتی از تسهیلات اعطایی در سال جدید یا فروش نقدی باشد، که متأسفانه این اطلاعات در صورت‌های مالی و گزارشات منتشر نشده است.

شرکت لیزینگ ایران(ولیز)

شرکت لیزینگ ایران(ولیز)

تسهیلات اعطایی تنها در دو بخش خودرو کار و انواع تجهیزات بوده است.

  • بانک تجارت مالک 12درصدی سهام این شرکت است.
  • روند اعطای تسهیلات در 5 سال گذشته کاملا نزولی بوده و در نه ماهه 1400 تنها 300 میلیون تومان تسهیلات اعطا کرده است. این امر نشان می‌دهد شرکت حداقل در دو سال آتی نمی‌تواند درآمد خوبی از عملیات لیزینگ شناسایی کند.
  • درآمدهای شرکت نیز به تبع در 5 سال گذشته نزولی بوده و شرایط نامساعد شرکت را نشان می‌دهد.
  • علی رغم کاهش در تسهیلات اعطایی و درآمدهای شرکت، هزینه‌های تأمین مالی کاهش چندانی نداشته است!

شرکت بهمن لیزینگ(ولبهمن)

شرکت بهمن لیزینگ(ولبهمن)

تسهیلات اعطایی در این شرکت باتوجه به حوزه فعالیت در زمینه خودرو کار، خودرو سواری و موتور سیکلت بوده است.

  • شرکت زیر مجموعه شرکت گروه بهمن(خبهمن) است.
  • روند تسهیلات اعطایی در 5 سال گذشته نزولی و روند درآمدهای شناسایی شده صعودی بوده است. در سال 1400 بخش عمده درآمد شناسایی شده از محل فروش نقدی بوده که مانند درآمد غیر عملیاتی ماهیت تکرار شونده برای سال آینده نخواهد داشت و باتوجه به کاهش تسهیلات در سال جاری سود سال آتی نیز کاهش خواهد داشت.
  • هزینه‌های تأمین مالی شرکت نیز باتوجه به اینکه سهامدار عمده بانکی ندارد افزایشی بوده و می‌تواند در سال آینده در سودسازی شرکت تأثیر منفی داشته باشد.

شرکت لیزینگ ایرانیان(وایران)

شرکت لیزینگ ایرانیان(وایران)

  • بیشترین حجم تسهیلات اعطایی در بخش خودروهای سبک و سنگین بوده است.
  • روند درآمدهای و تسهیلات اعطایی در 5 سال گذشته نسبتاً با ثبات بوده است.

شرکت واسپاری ملت(ولملت)

شرکت واسپاری ملت(ولملت)

  • بیشترین تسهیلات اعطایی در بخش خودروهای سنگین و خودروهای دست دوم بوده است.
  • در آخرین گزارش نه ماهه شرکت افت شدیدی را در تسهیلات اعطایی ثبت کرده و این امر می‌تواند سودآوری سال آتی شرکت را به خطر اندازد.
  • هزینه‌های تأمین مالی شرکت نسبتاً با ثبات بوده و توانسته وام با نرخ بهره کمتری از شرکت مادر دریافت نماید.

شرکت لیزینگ خودرو غدیر(ولغدر)

شرکت لیزینگ خودرو غدیر(ولغدر)

  • زیر مجموعه شرکت ایران خودرو است.
  • بیشترین تسهیلت اعطایی در بخش خودروهای سواری و سپس خودروهای سنگین بوده است.
  • هزینه‌های تأمین مالی در این شرکت صفر است علیرغم اینکه زیرمجموعه بانکی نداشته است، علت این امر دریافت مستقیم کالا(خودرو) از ایران خودرو است و نیازی به تأمین مالی ندارد.

شرکت لیزینگ ایران و شرق(ولشرق)

شرکت لیزینگ ایران و شرق(ولشرق)

بیشترین تسهیلات اعطایی در زمینه تجهیزات صنعتی بوده و پس از آن املاک و مستغلات، تجهیزات پزشکی و اداری جای گرفتنند.

  • تسهیلات اعطایی و درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ در 5 سال گذشته صعودی بوده است.

کدام نماد شرکت های لیزینگ را بخریم؟

کدام نماد شرکت های لیزینگ را بخریم؟

متغیرهای قابل برسی در شناسایی بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت لیزینگ به شرح زیر خواهد بود:

  1. نرخ رشد تسهیلات: هرچه نرخ رشد تسهیلات بیشتر باشد، شرکت می‌تواند درسال‌های آتی وضعیت سودسازی بهتری داشته باشد.
  2. نرخ رشد درآمد: رابطه مستقیم با بهبود عملکرد شرکت دارد.
  3. نسبت جاری: نشان‌دهنده میزان نقدینگی شرکت است و نشان می‌دهد تا چه حد توانایی عدم دریافت وام در شرایط بحرانی را دارد. نسبت جاری بالای 1 عدد مناسبی است اما رقم‌های بالا در این نسبت نشان‌دهنده عدم توانایی شرکت در استفاده بهینه از نقدینگی موجود است. محدوده نرمال بین 1 تا 2.5 خواهد بود.
  4. روند حاشیه سود خالص: این روند رابطه مستقیم با بهبود عملکرد شرکت خواهد داشت.
  5. میزان نقدشوندگی شرکت: اینکه چه میزان در سال گذشته معامله شده است می‌تواند میزان نقدشوندگی سهام شرکت را نشان دهد.

فرصت‌های پیش روی صنعت

  • احتمالاً در سال‌های آتی به دلیل افزایش هزینه‌ها، صنعت لیزینگ بتواند در زمینه‌های خورد رشد بیشتری را تجربه کند. مثلاً برای لیزینگ خودرو می‌تواند این پیش‌بینی را لحاظ نمود. از طرفی بحث تحریم‌های اقتصادی تقاضا داخلی را بیشتر به سمت خودروهای داخلی سوق خواهد داد چراکه قیمت خودروهای وارداتی قبلی به شدت افزایش می‌یابد و از طرف دیگر خودروهای جدید وارد نخواهند شد.
  • ورود بانک‌های خصوصی به این عرصه مخصوصاً در اقلام بزرگ می‌تواند منجر به توسعه این صنعت شود.
  • آزادسازی قیمت محصولات منجر به افزایش قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید و افزایش تقاضا برای لیزینگ خواهد شد.
  • پیشرفت روزافزون خریدهای اینترنتی، فرصت لیزینگ را در این زمینه افزایش داده است. این امر می‌تواند سهولت در خرید کالاها را برای متقاضیان ایجاد نماید و منجر به توسعه عملیات لیزینگ شود.

ریسک‌های پیش روی صنعت لیزینگ

  • فقدان قانون و مقررات دقیق در حوزه لیزینگ منجر به ناکارآمدی آن شده است.
  • مشکلات تأمین مالی و نرخ‌های بالای بهره برای دریافت وام‌های بانکی می‌تواند شرکت‌ها را در ارائه خدمات بهتر با مشکل روبه رو نماید.
  • پروسه اداری و طولانی پیچیده برای دریافت تسهیلات از دیگر موانع رشد این صنعت خواهد بود.
  • بالا بودن نرخ مالیات منجر به کاهش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.
  • قوانین گمرکی نیز می‌تواند برای شرکت های لیزینگ در تأمین کالا و تجهیزات لازم با مشکلات و محدودیت‌های جدی روبه رو نماید.

 

مقاله و محتوای بالا چکیده و بخشی از جلسات تحلیل صنایع دوره منتورینگ بورس فیندوست (که در تاریخ 29 بهمن 1400 برگزار شده است) که بصورت یک ساله برگزار می‌گردد. این دوره خدمات متنوع دیگری نیز دارد که (اینجا) می‌توانید دقیق‌تر با آن آشنا شوید.

دسته بندی: بورس تحلیل
مطالب پیشنهادی
نظرات