بلاگ/آموزش بورس
شناسه خبر:460 تاریخ انتشار:1399/02/04 22:58 نویسنده: معصومه رنج خواه
ارتباط کارآفرینی و استارت آپ چیست؟؛ بررسی علل شکست استارت ‌آپ‌ها

کارآفرینی به چه معناست؟

قبل از بررسی رابطه کارآفرینی و استارت آپ نیاز داریم تا هریک از مفاهیم کارآفرینی و استارت ‌آپ را به طور جداگانه بررسی کنیم.

مفهوم کارآفرینی به مرور زمان و در طی قرون گذشته تعاریف متفاوتی داشته است. در ابتدا افرادی که به ساخت مراکز عمومی و تجهیزات نظامی می‌پرداختند، که عموماً افراد حکومتی بودند، را کارآفرین می‌گفتند. رفته رفته مفاهیم ریسک‌پذیری و سپس نوآوری در دل آن جای گرفت.

کارآفرینی برگردان واژه "Entrepreneurship" می‌باشد. کارآفرینی به معنای عملی نوآورانه و مخاطره‌پذیر در بهره‌گیری از فرصت‌ها، جهت خلق ارزشی جدید که قبلاً وجود نداشته است، می‌باشد. همان‌طور که گفته شد آنچه در تعاریف واژه کارآفرینی بیان شده است تأکید بر چهار مفهوم، نوآوری، ارزش‌آفرینی، ریسک‌پذیری و فرصت دارد.

ویژگی‌های اساسی یک فعالیت کارآفرینانه

در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک فعالیت کارآفرینانه می‌پردازیم.

نوآوری

نوآوری و خلاقیت پایه اصلی یک فرآیند کارآفرینانه است. نوآوری در زمینه‌های ارائه محصول یا خدمتی جدید، ایجاد صنعتی جدید، اصلاح فرآیندهای تولیدی قبلی و یافتن منابع جدید را کارآفرینی می‌گویند.

خلق ارزش

عامل دیگری که به عمل کارآفرینی معنی می‌بخشید، خلق ارزش است. خلق کردن یعنی ایجاد یک چیز از هیچ. ارزش چیست؟ در بیانی بسیار ساده، ارزش چیزی است که برای ما بسیار اهمیت دارد.

ارزش یک چیز، در چیزهایی است که برای به دست آوردن آن از دست می‌دهیم و یا به عبارت دیگر مقایسه چیزی که به دست می‌آوریم در مقابل چیزی که از دست می‌دهیم. به طبع اگر آنچه به دست می‌آوریم بیشتر از آنچه از دست می‌دهیم باشد، می‌توانیم بگوییم آن چیز برای ما ارزشمند بوده است. در دنیای اقتصاد مفهومی به نام "هزینه فرصت" وجود دارد که به نوعی همان مفهوم ارزش و ارزشمند بودن را بیان می‌کند. به بیانی دیگر، ارزش همان چیزی است که حاضریم بابت آن پول بپردازیم.

ارزش ممکن است برای افراد مختلف متفاوت معنی شود، مثلاً ممکن است ثروت برای شخصی ارزش و برای دیگری ضد ارزش تلقی شود؛ اما منظور از ارزش در دنیای کارآفرینی چیست؟ ارزش‌آفرینی در کسب‌و‌کار به معنای افزودن چیزی به جهان که قبلاً وجود نداشته است می‌باشد، که این افزونه به حل یک مسئله و یا راحت‌تر نمودن فرآیندی کمک کرده است.

ریسک

ریسک به معنای احتمال عدم تحقق بازدهی مورد انتظار است. منظور از مخاطره‌پذیری در امر کارآفرینی، آگاهی به نامطمئن بودن شرایط و حوادث پیش روست. کارآفرینان می‌بایست کلیه مخاطرات و احتمالات را قبل از هر مرحله تصمیم‌گیری مورد توجه قرار داده و واکنش‌های مناسب در شرایط مختلف را بررسی و در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کرده باشند. وجود ریسک در فرآیند کارآفرینی اجتناب‌ناپذیر است و تنها می‌توان با تدوین برنامه‌ای منطقی و بر اساس منابع واقعی بخشی از ریسک‌های مورد انتظار را پوشش داد.

اولین مرحله فرآیند کارآفرینی شناسایی فرصت می‌باشد. سپس با ارائه ایده‌های خلاق مسیر چگونگی تبدیل فرصت به ارزش و نحوه بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی می‌شود.

فرصت موقعیتی است مناسب که باعث پیشرفت می‌شود، لذا بدون فرصت امکان رشد در مسیر کارآفرینی وجود ندارد. همچنین یک فرصت مناسب باید علاوه بر اینکه امکان انجام داشته باشد، ارزشمند نیز باشد.

ارزش در کارآفرینی

استارت ‌آپ چیست؟

استارت‌ آپ یا همان "startup" در لغت به معنی "شرکت نوپا" می‌باشد. مفهومی به نام استارت ‌آپ از حدود 100 سال پیش به وجود آمده است. طبق تعریف سایت ویکی‌پدیا، استارت ‌آپ به شرکت تازه تأسیسی که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده است، گفته می‌شود. حوزه فعالیت استارت آپ‌ها در هر زمینه می‌تواند باشد ولی اغلب در زمینه فناوری و تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

منظور از شرکت تازه تأسیس این است که استارت ‌آپ‌ها زمانی که به مرحله بلوغ و گسترش فعالیت خود می‌رسند و بازدهی مناسبی را کسب کرده و به پایداری در روند سوددهی و درآمدزایی می‌رسند دیگر استارت ‌آپ نیستند و تبدیل به کسب‌وکار شده‌اند.

استارت ‌آپ‌ها زیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های کارآفرینی هستند. بنیان‌گذاران استارت ‌آپ‌ها قطعا به عنوان کارآفرین شناخته می‌شوند ولی نتیجه نهایی یک فرآیند کارآفرینانه همیشه یک استارت ‌آپ نیست. 

زمانی که یک کارآفرین فرصتی برای خلق ارزش شناسایی کرده و سپس به بررسی ایده‌های موجود می‌پردازد، در حقیقت یک فرآیند استارت ‌آپی در حال اتفاق افتادن است. استارت ‌آپ جایی است که به ارزیابی ایده‌های موجود پرداخته می‌شود تا صحت توانایی آن‌ها برای عملی شدن و ایجاد ارزش افزوده تأیید شود. در استارت ‌آپ‌ها ایده‌های خام مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند تا به یک تولید نهایی تبدیل شوند.

یکی از عوامل افزایش تعداد استارت ‌آپ‌ها، رواج اقتصاد دیجیتال در دنیا می‌باشد. اقتصاد دیجیتال به معنی استفاده از فناوری دیجیتال در فرآیندهای اقتصادی مانند بازاریابی، برنامه‌ریزی و مدیریت است. افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند، گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و وابستگی خطوط تولیدی و خدماتی به سیستم‌های دیجیتال، نشان از رونق اقتصاد دیجیتال در جهان دارد.

از آنجایی که عمده فعالیت استارت ‌آپ‌ها نیز در زمینه فناوری‌های پیشرفته است، توسعه اقتصاد دیجیتال باعث توسعه کسب‌وکارهای استارت ‌آپی شده است.

تفاوت استارت ‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای دیگر چیست؟

هر فعالیت جدید که به شکل کسب‌وکار راه‌اندازی می‌شود و اشتغال ایجاد می‌کند، استارت ‌آپ نامیده نمی‌شود. در دل استارت ‌آپ‌ها همیشه یک ایده و ابتکار جدید که بر پایه تکنولوژی است، وجود دارد. استارت ‌آپ‌ها ویژگی‌های متمایزکننده‌ای با سایر کسب‌وکارها دارند. از جمله پتانسیل رشد بالا، وابستگی به ایده‌های خلاق و سرمایه زیاد است.

یکی دیگر از عوامل متمایزکننده استارت ‌آپ‌ها با کسب‌و‌کار‌های معمولی بازدهی بالای آن‌ها است. به این صورت که از یک جایی به بعد با افزایش میزان مشتریان و متقاضیان نیاز به افزایش مشابه در نیروی کار و هزینه‌ها وجود ندارد و این‌گونه، افزایش بهره‌وری با شیب بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

امروزه سرعت راه‌اندازی استارت ‌آپ‌ها بسیار بالا رفته است. در عین حال مشاهده می‌شود که حدود 90% آن‌ها نیز در درازمدت با شکست مواجه می‌شوند. استارت ‌آپ‌ها اگر بتوانند برای سه پرسش:

  • چه محصولی قرار است تولید کنند؟
  • متقاضیان آن‌ها چه کسانی هستند؟
  • و نحوه درآمدزایی آن‌ها به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ مناسب و واقع‌بینانه پیدا کنند، می‌توانند تا حد زیادی به موفقیت نزدیک شوند. 

علل شکست استارت‌ آپ‌ها

رابطه کارآفرینی و استارت ‌آپ را می‌توان در علل اصلی شکست استارت‌ آپ‌ها جست‌وجو کرد. همان‌طور که در ادامه به بررسی خواهیم پرداخت، دقیقاً در نقطه‌ای که تعریف کارآفرینی در عملیات استارت ‌آپی زیر سوال می‌رود، استارت‌ آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

عدم توجه به خلق ارزش

در واقع تولید محصولی که بازار به آن نیاز ندارد به عنوان اصلی‌ترین علت شکست استارت ‌آپ‌ها شناخته شده است. توجه به نیاز بازار قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد. شاید مسئله‌ای که دغدغه ماست برای دیگران اهمیت نداشته باشد، لذا ضروری است که قبل از شروع یک استارت ‌آپ با پرس‌وجو و تحقیقات، آمادگی بازار برای پذیرش محصول یا خدمت جدید را بررسی کنیم.

استارت‌آپ

نداشتن سرمایه کافی

استارت‌ آپ‌ها در ابتدایی‌ترین اقدامات خود نیازی به سرمایه زیادی ندارند ولی بعد از شروع فعالیت جهت گسترش و رشد، به سرمایه بیشتری نیاز خواهند داشت. گاهی در طول مسیر به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع مالی، تمرکز اصلی روی این بخش منعطف خواهد شد و روند موفقیت استارت ‌آپ از مسیر اصلی‌اش جدا می‌شود. عموماً به دلیل هزینه‌های بالای تبلیغات، حقوق و ... ، نبود سرمایه‌گذار موجب غیرفعال شدن پروژه خواهد شد.

انتخاب نامناسب اعضای تیم

برای پیشبرد هر کسب‌وکار و استارت ‌آپ نیازمند تشکیل یک تیم ماهر و خلاق هستیم. نوآوری و خلاقیت مانند روح در فرآیند کارآفرینی است. نه تنها در ابتدای فعالیت یک استارت‌ آپ بلکه همواره در راه رشد و گسترش آن به نوآوری نیاز داریم. لذا بسیار ضروری است که این نوع تفکر خلاقانه در افرادی که با آن‌ها همکاری می‌کنیم نیز وجود داشته باشد و یا برنامه‌ریزی لازم را در پرورش آن داشته باشیم.

هماهنگی بین اعضای تیم و بین وظایف و مهارت‌های آن‌ها باعث می‌شود عملکرد گروه ارتقا یابد، حال اگر در برقراری این هماهنگی ضعفی وجود داشته باشد می‌تواند به راحتی به عنوان یک مانع اصلی جلوی پیشرفت گروه را بگیرد.

هماهنگی باید بین بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار و اعضای تیم نیز وجود داشته باشد. به گونه‌ای که اهداف و مسیر برای همه مشخص و توجیه شده باشد، تا از بروز اختلاف بین افراد جلوگیری شود.

ناتوانی در برابر رقیبان

همان‌طور که اشاره شد در سال‌های اخیر سرعت راه‌اندازی استارت ‌آپ‌ها به شدت افزایش یافته است و رقابت چشم‌گیری را در تصاحب سهم بازار و جذب سرمایه به وجود آورده‌اند. هر کدام از استارت ‌آپ‌ها گمان می‌کنند که محصول و خدمت آن‌ها منحصر به فرد است در حالی که دیگر کمتر محصولی یافت می‌شود که همتایی نداشته باشد. در این شرایط بهتر است تمرکز اصلی روی کیفیت محصول ارائه شده گذاشته شود.

ناتوانی در برابر رقیبان می‌تواند به علت ضعف در میزان نوآوری و خلاقیت باشد. همان‌طور که گفته شد، نوآوری باید در تمامی مراحل خلق یک ارزش حضور داشته باشد، که از نوع محصول تولید شده تا نحوه عرضه آن و حتی تبلیغات را می‌تواند دربرگیرد. همچنین نوآوری می‌تواند در نحوه قیمت‌گذاری، نحوه پشتیبانی خدمات پس از فروش و نحوه مدیریت پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان و... رقبا را از هم متمایز سازد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد لازمه اصلی کارآفرینی خلق ارزش و نوآوری است و استارت ‌آپ‌ها تنها بخشی از یک فعالیت کارآفرینانه هستند و هر عمل کارآفرینانه لزوماً به تشکیل یک استارت ‌آپ منجر نمی‌شود.

هر کسب‌وکار جدید نیز تا زمانی که رشد سریع و بر پایه فناوری پیشرفته نداشته باشد، استارت ‌آپ نامیده نمی‌شود.

با توجه به علل شکست استارت‌آپ‌ها می‌توان نتیجه گرفت که عدم رعایت ارزش‌های اصلی کارآفرینی در راه‌اندازی استارت ‌آپ می‌تواند به سرعت باعث سرنگونی آن شود.

استارت ‌آپ‌ها تنها بخشی از یک فرآیند کارآفرینانه هستند که برای بقای آن‌ها لازم است تمامی اصول کارآفرینی از جمله خلق ارزش و نوآوری رعایت شود. هرگونه تصمیمی که باعث شود این اصول زیر پا گذاشته شود، باعث شکست استارت ‌آپ‌ها خواهد شد.

دسته بندی: آموزش بورس آموزش
مطالب پیشنهادی
نظرات